Oefeningen

Extra oefeningen

Bij deze cursus fysica horen heel wat extra oefeningen die je kan maken om je inzicht in de leerstof te versterken.

Login op deze website met het paswoord dat in de les is meegedeeld en je verkrijgt per leerjaar en per thema verschillende oefeningenreeksen, die je kan maken in je werkschrift.

Indien je oefeningen in een werkschrift maakt en dit wekelijks laat aftekenen, ontvang je voor je extra werk extra bonuspunten.

Indien je on line oefeningen wenst te maken, surf je naar de Coursites-cursus om de oefeningen te kunnen raadplegen: https://bekaert.coursesites.com. Klik op de cursus van jouw leerjaar. Om toegang te krijgen tot de cursus, moet je je zelf eerst toegang geven tot de cursus (Self-Enroll). Je hebt hiervoor het cursuswachtwoord nodig. Vraag dat aan je leerkracht in de klas. Als je dat hebt ingegeven, klik je op I HAVE A COURSESITES ACCOUNT en je geeft je persoonlijke login en wachtwoord op. Deze procedure moet je maar één keer doorlopen. Bij de volgende keer dat je de cursus bezoekt, volstaat het om gewoon in te loggen (Login).

Remediëring

Leerlingen die alle afspraken volgen, maar moeite ervaren met het vak fysica kunnen een remediëring volgen. Deze bestaat uit:

  • Het bijhouden van een werkschrift, waarin wekelijks oefeningen worden gemaakt.
  • Het schrift wordt wekelijks afgetekend door de leerkracht.
  • Indien er extra uitleg nodig is bij de oefeningen, maakt de leerling een afspraak om de oefeningen samen met de leerkracht te bekijken.

Indien je extra oefeningen maakt, zal je je inzicht in de leerstof versterken en daardoor ook betere resultaten halen. Denk eraan dat je eerst de theorie goed dient te verwerken, daarna begin je aan de oefeningen.

Waaruit bestaat de remediëring?
  • Je zorgt voor een A4-atoma-schrift met ruitjes en kantlijnen
  • Hierin maak je oefeningen van de oefenreeksen die aangeboden worden op deze website (login met het meegedeelde paswoord om de oefeningen te kunnen zien)
  • Vermeld duidelijk het nummer van de oefenreeks en het nummer van de oefening in de marge.
  • Wekelijks maak je minstens drie oefeningen als je één uur fysica per week volgt, je maakt minstens zes oefeningen als je twee of meer uren fysica per week volgt.
  • Je schrift moet heel ORDELIJK blijven, werk eventueel in potlood.
  • Je zal bij elke oefenreeks ook de oplossingen van de oefeningen vinden.
  • Nadat je de oefeningen gemaakt hebt, neem je een rode pen en verbeter je de oefeningen met rood. Aan het einde van de oefeningen geef je jezelf een score en schrijf je een korte reflectie (enkele zinnen) over het resultaat van de verbetering: je formuleert aandachtspunten en werkpunten voor de volgende week.
  • Bij oefeningen waarbij je na de verbetering nog vragen hebt, noteer je een groot vraagteken in potlood in de marge.
  • Aan het einde van de eerste les fysica van de week leg je je schrift ter ondertekening voor. Je bent zelf verplicht om hieraan te denken. Indien er vraagtekens in je schrift staan, zal een afspraak gemaakt worden om die oefeningen tijdens de middag te bekijken.
  • De week voor elk maandrapport dien je je schrift af te geven: dan zal je punten krijgen voor het gepresteerde werk. Dit cijfer is gebaseerd op je regelmaat, goede keuze van oefeningen, inzet, ... Je dient er zelf aan te denken om je schrift in te leveren.
Vooraf
  • Van het eerste blad maak je een titelblad met je naam, het vak, het schooljaar, je studierichting en de naam van je leerkracht fysica.
  • Aan de achterkant van je titelblad kleef je dit blad met de richtlijnen van de remediëring.
  • Op het tweede blad maak je een tabel met in de eerste kolom de namen van alle grootheden die je bent tegengekomen in de vorige leerjaren. In de tweede kolom komt het symbool van de grootheid en in de derde kolom komt de bijhorende SI-eenheid.
  • Op het derde blad maak je een formularium met alle belangrijke formules van de vorige leerjaren: orden deze formules per thema.